fbpx

Zásadní metriky online marketingu a jak je zlepšit

V dnešním článku se podíváme na 2 velmi důležité metriky, které byste jako online podnikatelé a inzerenti měli určitě znát. Vysvětlíme si, co znamenají tajemné zkratky CTR a CPL, jak spolu souvisí a co dělat, když je chcete zlepšit.

Bez dalších odkladů, pojďme se do toho pustit.

Obě výše uvedené zkratky se vztahují k tomu, jak dobrý je začátek vaší prodejní cesty, konkrétně mluví o tom, jak dobrá je vaše reklama a vstupní stránka. Pokud máte výše uvedené statistiky „dobré“, vaše reklamní strategie funguje a pravděpodobně vám vodí dostatek nových potenciálních zákazníků každý měsíc.

Pokud vaše reklama dost lidí nevodí, poznáte to právě v těchto metrikách a nemusíte čekat nijak dlouho a utrácet jmění, už po pár dnech uvidíte nějaké indicie k tomu, jak si vedete.

CTR

… neboli click through rate, neboli míra proklikovosti je statistika, která nám udává procentuální podíl lidí, kteří kliknout na vaši reklamu ku všem lidem, kterým se reklama zobrazila, tedy:

CTR = počet lidí, kteří proklikli / počet lidí, kteří reklamu viděli.

Reklama je na začátku prodejního procesu a podle CTR můžete odvodit dost věcí. Pro sociální sítě jako je Facebook nebo Instagram se považuje za dolní hranici 1 %. Pokud máte proklikovost nižší, vaše reklama není dobrá.

Řečeno lidově, pokud ukážete reklamu 100 lidem a klikne na ni 1 a méně lidí, ta reklama není zajímavá pro dané publikum. Tohle je velmi důležitý dovětek, který je potřeba mít na paměti.

Pokud například prodáváte holící pěnu a budete ji zobrazovat publiku tvořenému muži i ženami, pravděpodobně bude mít CTR nižší, než kdybyste ukazovali reklamu jen mužům. (Ano, ženy mohou kupovat holící pěnu svým partnerům jako dárek, ale pak byste asi chtěli textovat reklamu jinak, než když ji budete chtít prodat muži.)

Proto vždy, než se začnete pouštět do opravování reklamy, podívejte se na to, jak se vaší reklamě vede u jiných publik.

Rychlé tipy, jak vylepšit CTR

  • správné cílení – zamyslete se nad tím, jestli ukazujete reklamu relevantnímu publiku
  • pokud reklamu ukazujete „správným lidem“, otestujte několik různých obrázků – vaše obrázky mají být poutavé, zajímavé, překvapivé, budit emoce… obrázkem potřebujete zastavit člověka ve scrollování příspěvky natolik dlouho, aby si přečetl nadpis.
  • poutavý nadpis promlouvá k potřebám lidí, k jejich touhám: Klikněte sem, pokud chcete XXX; Přečtěte si tohle, jestli se chcete zbavit XXX. Buďte struční a jednoznační
  • textace reklamy: Pokud s reklamou začínáte, je nejjednodušší používat jednoduché, krátké texty. Nová přednáška odhaluje, jak získat XXX. Získejte přístup ZDARMA ještě dnes.

CPC

… neboli cost per click, neboli cena za 1 proklik je přesně to, jak se jmenuje. Určí se takto:

CPC = náklady vynaložené na danou reklamu / počet prokliků.

Tahle metrika je vlastně druhotná k CTR. Logicky si odvodíme, že čím lepší budeme mít proklikovost, tím méně nás bude stát každé kliknutí. CPC je vlastně přiblížení CTR našemu uvažování. % údaj nám tak mnoho neřekne jako to, že platíte 100 Kč za proklik (to je opravdu docela hodně, ale jak poznáte dál, samo o sobě to ještě neznamená nic).

Daleko větší vypovídací hodnotu z tohoto pohledu pro nás má

CPL

… neboli cost per lead, neboli cena za získání 1 kontaktu. Vypočítá se zase z částky vynaložené na danou reklamu a počtu kontaktů, které vygenerovala, tedy:

CPL = náklady vynaložené na danou reklamu / počet získaných kontaktů.

Tahle metrika už nám ukazuje konkrétní „hmatatelné“ výsledky. Kolik lidí z reklamy nám bylo ochotných dát své kontaktní údaje?

V souvislosti CPL je důležité také uvažovat o konverzním poměru stránky, kam svoje potenciální zákazníky vedete. Prodejní funnel typicky začíná tak, že potenciálnímu zákazníkovi nabídnete nejprve něco pro něj přínosného. Nechcete mu hned něco prodat, ale dáte mu něco na ochutnávku výměnou za kontakt.

Potenciální zákazník si tak může vyzkoušet, jestli mu jste sympatičtí, jestli mu sedí váš styl, líbí se mu, co a jak děláte… buduje si k vám vztah a důvěru. Tím se tzv. „ohřívá“, tedy připravuje se k nákupu.

Tento postup je dlouhodobě daleko výnosnější, než se snažit zákazníky rovnou vést na prodejní stránku. Více si o tom přečtete zde.

Abyste mohli s potenciálními klienty pracovat a „ohřívat je“, potřebujete získávat kontakty a to je právě hlavním smyslem vstupní stránky. Pokud vstupní stránka málo konvertuje, tzn. že konverzní poměr je nižší než cca 15 %, je potřeba něco změnit.

Jak CPL ovlivňuje vaše zisky a podle čeho se řídit, si můžete přečíst v tomto článku.

Proč vstupní stránka nekonvertuje?

Důvody mohou být v podstatě 2:

  • vodíte na stránku nerelevantní lidi
  • stránka neodpovídá očekávání návštěvníků

První důvod je podobný jako v případě CTR. Pokud učíte lidi cvičit psy a vaše reklama není jednoznačná, máte v ní nejroztomilejší štěně na světě, proklikne vám dost lidí, protože si třeba ani nepřečtou text a budou očekávat víc obrázků štěňátek.. jakmile se ale dostanou na stránku, zjistí, o co jde a mizí.

Tím se vracíme k důležitosti poutavých obrázků, které ale musí být jednoznačné a musí jasně navodit atmosféru toho, o co jde.

Druhým důvodem je to, že vstupní stránka není konzistentní s reklamou. Pokud reklama přiláká návštěvníky určitým slibem, tématem, řešením, vstupní stránka musí v tom tématu pokračovat.

Důležité je také, abyste udržovali jednotný design. Snažte se mít podobné barvy a styl obrázků v reklamách i na stránce. Pamatujte si, že zmatený klient je utíkající klient.

Představte si, že vidíte na obchodě upoutávku na zmrzlinu a vejdete a chtějí vám prodat kožich.. nejspíš se otočíte na patě. Stejně tak návštěvník, který na stránku přišel, má nějaké očekávání, které jste vytvořili reklamou.

Dodržte stejný styl. Způsob mluvy, grafiky..

A poslední doporučení, vstupní stránka by měla být co nejjednodušší. Návštěvník na stránku už přichází zaujatý, proto je důležité jeho zájem na stránce nezkazit, neodvádět jeho pozornost, ale co nejrychleji mu dát možnost vyplnit registrační formulář.

Doufám, že vám článek pomohl zorientovat se v základních metrikách na vstupu do vaší prodejní cesty a dozvěděli jste se tipy, jak své výsledky zlepšit.

Pokud si ale stále nejste jistí, jak vše v praxi použít, rádi vám pomůžeme. Konzultaci si můžete objednat (a přečíst si více o službách, které nabízíme) zde.