fbpx

Základy reklamy na Facebooku: Jak najít „vaše“ lidi

Představte si místo, kde se nachází velké množství lidí. Opravdu velké. Miliony. A mezi nimi jsou URČITĚ i vaši potenciální zákazníci. Jak je nejlépe oslovit? Pomohlo by vám, kdybyste mohli oslovit jen lidi, kteří splňují určité podmínky? Nějak se chovají, jsou nějak staří, mají nějaké konkrétní zájmy nebo potřeby…

Facebook je přesně takové místo. Čechů je na Facebooku podle nejnovějších odhadů 5.5 mil, slovenských uživatelů kolem 3.1 mil. V tomhle krátkém průvodci začátky reklamy na Facebooku se naučíte, jak připravovat cílené reklamy, které vám pomůžou plnit vaše konkrétní cíle, ať už jimi je zvyšování návštěvnosti vašich stránek nebo přímý prodej vašich produktů a služeb.

Protože pravda je, že bez ohledu na to, jak dobře máte reklamu otextovanou, jak skvělý vyberete obrázek… bez toho, aniž byste reklamu ukazovali RELEVANTNÍM LIDEM, nebude mít tak dobré výsledky, jaké si přejete.

Co je publikum?

Publikem se rozumí specifická skupina lidí, kterým svou reklamu na Facebooku zobrazíte. Facebook pojmenovává tuto skupinu lidí „okruhem uživatelů“ v češtině, v anglické verzi se používá „publikum“, které mně osobně přijde trefnější proto používám toto označení.

Abyste si správně definovali vaše publikum, musíte se zamyslet nad tím, kdo je vaším ideálním zákazníkem, tedy kdo je člověk, který nejvíce potřebuje / chce to, co nabízíte.

To je první krok k tomu, abyste cílili správně. Pokud ideálního zákazníka nemáte definovaného, ptejte se na tyto otázky:

  • Kdo je? (věk, pohlaví, je to svobodný člověk, nebo je ve vztahu?, má děti, vzdělání,…)
  • Jaké má zájmy a koníčky?
  • Co řeší, jakým výzvám čelí?
  • Co čte, jaké knihy, filmy ho zajímají, má nějaké oblíbené autory nebo veřejně známé osobnosti?
  • Má nějaké konkrétní charakteristiky, které ho odlišují od ostatních lidí?

Čím více otázek si zodpovíte (a nemusí to být jen tyto), tím lepší budete mít představu a tím lépe budete schopni svou reklamu zacílit.

Tohle se může zdát jako náročný proces, ale pokud ho neuděláte, velmi se tím omezíte v možnostech, jak na lidi cílit – i proto, že ne každou odpověď budete schopní ve správci reklam napasovat na nabídky cílení, které vám Facebook poskytne.

Jak cílit lidi na Facebooku

Než se pustíme do konkrétních způsobů, jak můžete lidi oslovovat, uvědomte si, že některé způsoby cílení pro vás budou vhodnější než jiné s ohledem na vašich zdrojích.

Například pokud máte nové podnikání nebo jste na internetu zatím své služby / produkty nenabízeli, vaše webová stránka bude mít pravděpodobně velmi nízkou návštěvnost. Nebudete mít pravděpodobně velkou databázi klientů ani moc fanoušků na Facebooku nebo Instagramu. Tím pádem budete mít velmi omezenou schopnost používat PodobnáVlastní publika. (termíny, které používá facebookový nástroj správce reklam)

Pokud jsou to pro vás cizí pojmy, nebojte se nic, za chvíli si to vysvětlíme podrobněji.

Existují 3 způsoby, jak na lidi cílit pomocí facebookových reklam – můžete vytvořit publika na základě zájmů a demografických údajů, vlastní publika a podobná publika.

1. Publika tvořená na základě zájmů

Pokud s reklamou na Facebooku začínáte, to znamená, že se chystáte vytvořit všechno „na zelené louce“, tohle je nejlepší způsob, jak začít a je to proto také základní způsob cílení, které vám správce reklam nabízí.

S takto vytvořeným publikem můžete zobrazovat svou reklamu lidem na základě:

  • jejich věku, pohlaví, povolání, jazyka a vzdělání.

Můžete také cílit na lidi podle jejich zájmů a koníčků, podle chování, dokonce podle toho, kde žili nebo jaké zařízení používají

  • Můžete cílit na lidi podle toho, kde žijí, jaká místa navštívili;
  • Co vaše ideální zákazníky zajímá? Co pravděpodobně hledají? Mají oblíbená jídla nebo nápoje?
  • Můžete cílit na základě určitých událostí v jejich životech, například na lidi, kteří budou mít výročí, mají dítě určitého věku;
  • Můžete si zvolit lidi, kteří používají určité zařízení nebo prohlížeč..

Stručně řečeno, Facebook nabízí velikou šíři cílení podle chování, aby zvýšil pravděpodobnost úspěchu vaší reklamy. Čím budete spokojenější s výsledky, tím pravděpodobněji budete u Facebooku utrácet více peněz. Proto si uvědomte, že facebookový algoritmus je nastavený tak, abyste pravděpodobně uspěli, i když je někdy obtížné se prokousat rozličnými nastaveními.

Rychlý tip: Pokud ještě přesně nemáte definovaného ideálního zákazníka nebo jeho zájmy, začněte s širším cílením, například jen s věkovou skupinou. Časem, podle toho, kdo a jak vám bude na reklamu reagovat, budete dále zpřesňovat a publikum zužovat.

Shrnutí: Cílení na základě zájmů je skvělý výchozí bod, pokud zrovna začínáte nebo chcete najít nové možnosti, nové segmenty trhu, které ještě neoslovujete. Můžete experimentovat a prozkoumávat velkou šíři možností, jak oslovit Chladné kontakty. (více o tom, co jsou chladné kontakty je vysvětleno zde>>)

2. Vlastní publika (Vlastní okruh uživatelů)

Pokud už jste na internetu aktivní, HURÁ, můžete cílit na lidi pomocí tvorby vlastních publik – jako vlastní okruh uživatelů Facebook označuje lidi, kteří s vámi už nějakým způsobem přišli do kontaktu – je jedno, jestli byli na vaší Facebookové stránce, máte jejich e-mailovou databázi, dívali se na vaše videa nebo si prohlíželi váš web.

Co je také skvělé na vlastních publicích je to, že vám umožňují tvořit podobná publika, abyste zasáhli nové zákazníky, kteří jsou podobní těm, které už máte. O tom za chviličku.

Abyste si vytvořili vlastní publika, musíte Facebooku určit, jaký zdroj k tomu má použít, česky řečeno, kde s vámi ti lidé přicházejí do kontaktu. Můžete si vybrat z celé řady možnosti, ale nejpoužívanější zdroje je návštěvnost vašeho webu, existující databáze zákazníků (e-mailové adresy) a nebo nějaká interakce na sociálních sítích (dali vám like, dívali se na vaše videa atp.)

Takhle to vypadá ve správci reklam:

Řekněme například, že máte na webu stránku, kde lidem nabízíte ke stažení něco zdarma (ukázku vaší knihy, report, šablonu něčeho,…) a poté, co si tu věc lidé stáhnou (a potvrdí vám tak, že o dané téma mají zájem) jim chcete nabídnout váš produkt.

Vytvoříte si proto publikum všech lidí, kteří byli na dané stránce v uplynulých 30 dnech a všem jim budete zobrazovat svou reklamu.

Můžete takto cílit na jednotlivé stránky a dále prostřednictvím vhodně zvolených reklam posunovat lidi vaší cestou zákazníka. (podrobněji se o tomto procesu dočtete zde>>)

Důležitá poznámka: Abyste mohli používat Vlastní publika, musíte mít na vašich stránkach nainstalovaný Facebookový pixel, což je část kódu, díky které může Facebook sledovat pohyb všech návštěvníků u vás na webu. Facebookový pixel ovšem v poslední době maličko ztrácí na přesnosti tím, jak více a více lidí používá nejrůznější rozšíření do svých webových prohlížečů, která blokují odesílání informací. Přesto, je to velmi užitečný prvek vašeho marketingu, který je naprosto klíčový k tomu, abyste měli informace o výkonu vašeho marketingu. Více se na toto téma zaměříme v dalším článku.

3. Podobná publika (Podobný okruh uživatelů)

Jak už název napovídá, Podobná publika jsou podobná jiným. Logicky takovým, která jsou pro vás hodnotná, což jsou vaši zákazníci, vaši fanoušci, opakovaní návštěvníci vašich stránek atp.

Proč byste měli používat tento typ publik?

Protože tak zvyšujete pravděpodobnost, že tito lidé udělají to, k čemu je reklama nabádá – například si koupí produkt nebo se zaregistrují k odběru vašeho newsletteru. Proč?

Protože Facebook má o svých uživatelích enormní množství informací. A pokud mu dáte skupinu lidí, kteří jsou pro vás hodnotní, Facebook se podívá čím jsou si podobní, co mají společné a bude reklamu zobrazovat lidem, kteří mají také tyto vlastnosti.

Jak vidíte na obrázku, Facebook chce, abyste si zase zvolili zdroj, nejčastěji to bude již existující publikum nebo se můžete rozhodnout cílit pouze na lidi, kteří pro vás mají konkrétní hodnotu, t.j. utratili určité množství peněz.

Máte také možnost si zvolit, jak moc podobní si tito lidé jsou. 1% znamená maximální podobnost, 10% znamená větší obecnost, menší přesnost, ale také větší velikost publika.

Máte možnost vytvořit také několik podobných publik najednou, od přesnějších až po široká a porovnat, která jsou pro vás nejpřínosnější.

3 reklamní strategie, které můžete hned vyzkoušet

Teď když víte, jaký typ publika použít pro svou facebookovou reklamu, vyzkoušejte následující tipy, protože vám pomohou zvýšit úspěšnost vašich kampaní!

1. Cilte na „aktivní nakupující“

Pokud používáte facebookové reklamy k zvýšení prodejů, využijte cílení přes Nákupní chování> Aktivní nakupující. Tímto způsobem zúžíte dosah reklamy pouze na lidi, kteří v uplynulém týdnu klikli na tlačítko “Koupit“.
To samo o sobě samozřejmě neznamená, že jsou to lidé, kteří u vás hned utratí své peníze, ale zároveň víte, že tento typ lidí se nebojí nakupovat na internetu a jsou proto otevřenější k tomuto způsobu prodeje.

2. Používejte mnoho-vrstevné cílení

Jednou z dobrých cest je laserově zaměřit vaši reklamu tak, že zúžíte své publikum pomocí vrstev. Do každé vrstvy přidejte několik zájmů nebo charakteristik vašich potenciálních klientů. Facebook pak bude zobrazovat reklamu pouze lidem, kteří splňují alespoň jednu z podmínek z KAŽDÉ skupiny.

Pokud tohle totiž neuděláte a zvolíte si například „vysokoškoláky“, „fotbal“ a „pivo“, nebudete tím cílit na vzdělané fanoušky fotbalu, kteří rádi pijí pivo, ale reklama se bude zobrazovat každému, kdo splní alespoň jednu z těchto podmínek, tj. je alespoň vysokoškolák, nebo alespoň fanoušek a nebo alespoň milec piva.

Proto zájmy vrstvěte. Sledujte ovšem velikost publika, z každou další vrstvou se vám znatelně sníží velikost publika. Také mějte na paměti, že čím menší publikum, tím méně má možnost Facebook experimentovat a hledat pro vás nejvhodnější kandidáty. Určitě nepoužívejte publika menší než desítky tisíc.

TIP: vyzkoušejte adveroo. Navrhli jsme v něm velmi přehledný nástroj pro tvorbu vrstev, který vám na pár kliknutí vytvoří perfektně zacílené publikum.

3. Retargeting

K tomuto tématu jsem napsal samostatný článek zde>>, určitě si ho přečtěte. V kostce jde o to, že většina lidí NEUDĚLÁ, co byste si přáli. Většina lidí se nezaregistruje, nekoupí, nepřečte.

Facebooková reklama je tak ideální nástroj, jak se lidem připomenout a vrátit je zpět na stránku, odkud odešli, nebo zkusit reklamou nějaký jiný úhel, jiné téma, které je více osloví.

Shrnutí

Reklama na sociálních sítích je v současné době jeden z nejlepších / nejlevnějších a nejspolehlivějších nástrojů, kterým můžete získávat nové zákazníky pro své podnikání za zlomek ceny, který by vás stála reklama ve velkých médiích typu TV nebo rádio díky tomu, že nepromlouváte k celému národu, ale pouze k těm lidem, kteří jsou pro vás relevantní.

Na začátku vždy používejte publika založená na zájmech a charakteristikách vašich ideálních zákazníků, postupem času, až nasbíráte dostatek dat, vyžívejte vlastní a podobná publika.

Zkoušejte, testujte a zlepšujte se. Doufám, že vám tento článek pomohl a dal vám návod, jak začít a pustit se do práce. Chci vám také připomenout, že máte možnost používat ke svým experimentům naši novou aplikaci adveroo, která bude už za pár týdnů k dispozici. Buďte u toho!